کابل های شبکه CAT5e و CAT6 و CAT6A، شباهت و تفاوتها

کابل های شبکه اشنایدر اکتاسی

کابل های شبکه اشنایدر اکتاسی

 

کابل های شبکه CAT5e و CAT6 و CAT6A، شباهت و تفاوتها

 

کابل شبکه CAT5e

کابل های اترنت سری CAT5e نسبت به کابل های Cat5 رده ی جدید تر و پیشرفته تری هستند و انتقال داده در آنها مطمئن تر و سریع تر انجام می شود. سرعت کابل های CAT5  بین 10 تا  100Mbps است در حالی که سرعت کابل های CAT5e به 1000Mbps (1Gbps ) هم می رسد.

کابل های CAT5e نسبت به کابل های CAT5 در مقابل تداخل ها مقاوم تر است، اگرچه کابل CAT6 در بازار موجود است و سرعت بالاتری هم دارد اما با کابل های CAT5e نیز می توان اکثر کاربردهای شبکه را انجام داد. زوج تابیده ها کابل CAT5e نسبت به کابل CAT5 دارای مقررات دقیق تری است و این  سیم های به هم تابیده محکم تر باعث می شود تداخل کمتری اتفاق بی افتد.

کابل شبکه CAT6

این کابل ها دارای تداخل کمتر، SNR بالاتر (نسبت سیگنال به نویز) هستند و برای سرعت 10Gbps مناسب هستند، در حالی که CAT5e تنها تا سرعت 1Gbps پشتیبانی می کنند. اگر قصد دارید که شبکه خود را در آینده توسعه دهید بهتر است که ازکابل cat6  استفاده کنید تا هزینه ای که می پردازید نسبت به کارآیی آن ارزش دارد. کابل های CAT5e و  Cat6 هر دو backward-compatible (قادر به استفاده از یک قطعه سخت افزاری یا نرم افزاری قدیمی بدون سازگار کردن یا تغییر خاصی در آن انجام دادن) هستند و به این مفهوم است که کابل های جدید CAT6 می توانند با ابزراهای قدیمی CAT5e یا CAT5 سازگار باشند.

 

کابل شبکه CAT6A

کابل های CAT6A پهنای باند ارسال داده را دو برابر می کند (250  به 500Mhz)، احتمال تداخل را کاهش می دهد و داده ها را با سرعت و اطمینان بیشتری و در فاصله ی بیشتری انتقال می دهد. بر خلاف دیگر کابل های CAT6، کابل CAT6A عموما دارای shield  هستند که باعث می شوند یک انتخاب مناسب برای استفاده های صنعتی، که ممکن است دارای تداخل های اضافی باشند هستند.

 

تفاوت بین کابل های شیلد دار و بدون شیلد

هنگامی که یک روکش بر روی کابل کشیده شده باشد به آن کابل شیلد دار (STP) گفته می شود در حالی که اگر کابل دارای شیلد نباشد UTP نامیده می شود.

روکش کابل ها باعث افزایش اطمینان و کاهش تداخل های الکترومغناطیسی می شود.

 

 

ویژگی        کابل ها

 

CAT6a

 

CAT6

 

CAT5e

 

 

CAT5

 

 

عکس

کابل cat6A اشنایدر اکتاسی کابل cat6 اشنایدر اکتاسی کابل cat5e اشنایدر اکتاسی کابل cat5 اشنایدر اکتاسی
سرعت 10Gbps در 100 متر کابل 10Gbps در 33 تا 35 متر کابل 1000Mbps 100Mbps
فرکانس 500 MHz 250 MHz  

 

100MHz

 

 

100MHz
عملکرد سرعت انتقال داده را نسبت به CAT6 افزایش نمی دهد، ولی فرکانس پهنای باندی را که داده در آن انتقال می یابد افزایش می دهد – منجر به جا به جایی مطمئن تر داده حتی در فواصل طولانی تر می شود. نسبت به CAT5e دارای SNR بالاتر است. نسبت به CAT5 دارای تداخل کمتر و نسبت به CAT6 تداخل بیشتری دارد. دقیق، ولی نسبت به CAT5e دارای تداخل بیشتری است.

 

شباهت  کابل های CAT5e و CAT6 و CAT6A

هر سه نوع کابل دارای جفت به هم تابیده ی بدون روکش (UTP ) هستند. همه ی آنها از 4 جفت به هم تابیده تشکیل شده اند و از RJ-45 و پلاگین استفاده می کنند.

 

تفاوت بین کابل های شبکه در چیست ؟

یک باور غلط این است که اگر دسته بندی کابل شما بالاتر باشد، عملکرد شبکه ی شما افزایش پیدا     می کند، در حالی که واقعیت این است که سرعت شبکه توسط ابزار انتقال دهنده (سوئیچ شبکه) تعریف می شوند. سوئیچ شبکه با سریع ترین لینکی که می تواند مدیریت کند وارد مذاکره می شود و می تواند 10Mbps یا 100Mbps یا 1Gbps یا حتی 10Gbps را انتخاب کنند. سوئیچ شبکه با بیشترین میزان سرعتی که در توانشان است شروع به فعالیت می کند (معمولا بین 100Mbps یا 1Gbit )، اگر طرف مقابل و کابل شبکه نتواند سرعت را تحمل کنند، سرعت کاهش پیدا می کند. پس اگر شما یک سوئیچ Gigabit تهیه کنید و PC شما دارای یک کارت NIC گیگابیت باشد، می توانید تا آنجایی که کابل شما ساپورت میکند از سرعت گیگابیت بهره مند شوید.