حریم خصوصی در شبکه های وای فای عمومی

امنیت وای فای رایگان

چگونه از حریم خصوصی خود در شبکه های وای فای عمومی محافظت کنید؟

در نظر بگیرید که در کافه ی مورد علاقه تان نشستید و در حالی که ازخوردن قهوه ی خود لذت می برید، با تبلت به وای فای مجانی وصل شده اید تا شبکه های اجتماعی خود را بررسی کنید و جدیدترین اخبار را بخوانید و حتی نگاهی به موجودی بانکی خود بیندازید. متاسفانه آنقدربه دسترسی اینترنت درهر مکان و زمانی عادت کرده ایم، که امنیت اتصال به یک شبکه عمومی را فراموش کرده ایم. اولین کاری که افراد می کنند این است که به اینترنت مجانی لابی هتل، فرودگاه و کافی شاپ وصل می شوند و سعی می کنند به جای استفاده از طرح داده (data plan )، یک hotspot مجانی پیدا کنند. این hotspot های مجانی، می توانند به 3 روش شما را دچار دردسر کنند.

ریسک های اینترنت مجانی:

استفاده از وای فای مجانی تا حدودی شبیه به گفت و گو در یک مکان عمومی است. اگر محتاط نباشید دیگران می توانند صحبت های شما را بشنوند. اطلاعاتی که دستگاه های شما در یک شبکه وای فای عمومی می فرستند در یک تکست خالی فرستاده می شود و هر کسی  در شبکه می تواند به راحتی و به کمک چند ابزار نرم افزاری بفهمد که شما چه فعالیتی انجام می دهید.

فردی که در حال جاسوسی است می تواند رمز یا اطلاعات شخصی شما را بردارد و اگر شما فقط یک رمز را در سایت های متفاوت استفاده کنید، می تواند یک مشکل بزرگ باشد. طبق آماراین بزرگ ترین نگرانی در hotspot عمومی است.

مشکل دیگر، مشکل هانیپات(honey pot) است، ممکن است جاسوس ها hotspot وای فای خود را با نامی مانند public wifi تنظیم کنند تا شما را وسوسه کنند که به وای فای انها متصل شوید. از این طریق آنها می توانند هر داده ای را که شما ارسال می کنید به دست بیاورند. برپا کردن این honey pot بدون هیچگونه ابزار خاص وتنها با یک لپ تاپ یا گوشی هوشمند امکانپذیر است، و شما می توانید در هر جایی به آنها برخورد داشته باشید

در آخر، استفاده کردن از وای فای عمومی می تواند شما را در معرض ربودن session قرار دهد، که در آن، هکری که ترافیک وای فای شما را زیر نظردارد، سعی می کند که به یکsession  باز که شما از یک خدمات انلاین دارید نفوذ پیدا کند (مانند یک شبکه اجتماعی یا یک ایمیل) و با دزدیدن کوکی های مرورگر توسط آن خدمات آنلاین، شما را شناسایی کنند. هنگامی که هکر به آن کوکی دست پیدا کرد، می تواند در سایت های مختلف خود را جای شما بگذارد یا حتی می تواند به اطلاعات نام عبور و رمز شما که در داخل کوکی هست راه پیدا کند.

امنیت وای فای رایگان

چگونه در وای فای عمومی امنیت داشته باشید :

قبل از اتصال به اینترنت حتما توجه کنید که به وای فای چه کسی وصل می شوید، تا شکاری برای هانیپات ها (honey pot) نشوید. اگر شما در مورد نام وای فای یک مجموعه اطلاعاتی ندارید از کارمند آن شرکت نام وای فای را بپرسید. کامپیوتر و گوشی هوشمند خود را به گونه ای تنظیم کنید که قبل از متصل شدن به شبکه وای فای از شما تائید بگیرد یا سوال کند که به شبکه وای فای می خواهید وصل شوید یا نه؟ در این حالت شما در مورد وای فایی که به آن وصل هستید اطمینان کامل دارید.

اطمینان حاصل کنید که شما به وب سایت از طریق HTTPS وصل شوید، که هر داده ای که شما دریافت یا ارسال می کنید از وب سایت پنهان می کند. همان طور که یک VPN هر چیزی را  که شما ارسال می کنید پنهان می کند، HTTPS این اطمینان را ایجاد می کند که ارسال یک مطلب یا دریافت آن از یک سایت ایمن است. برای اینکه اطمینان پیدا کنید از طریق HTTPS متصل شده اید، به ادرس مرورگر ویندوز خود نگاه کنید، شما حتما باید HTTPS را اول آدرس ببینید (یا در بعضی مرورگر ها یک علامت قفل). در جستجوی HTTPS بودن نشان اینکه حتما سایت ایمن است نیست.

اگر می خواهید که تمام داده هایی را که ارسال می کنید پنهان کنید، هر کسی که قصد دارد اطلاعات شما را بدزدد توانایی نفوذ به آنها را نداشته باشد میتوانید از خدماتی که می توانند این کار را بکنند از جمله Witopia.net و  strongvpn.comاستفاده کنید.

در اکثر اوقات تا جایی که ممکن است از احراز هویت دو عاملی استفاده کنید، که نیاز به یک رمز عبور و یک کد ثانویه دارد که عموما برای وب سایت ها در حال تغییر است.

این باعث می شود که هکر ها به سختی بتوانند به صفحه کاربری شما دست پیدا کنند، چون حتی اگر آنها به پسورد شما دسترسی پیدا کردند، آنها رمز دوم شما را نخواهند داشت. اگر چه همه ی خدمات این ویژگی را ندارند، ولی اکثر سایت های مطرح دارای این میزان امنیت هستند مانند : مایکروسافت، گوگل، فیس بوک.

حتما مطمئن شوید که کامپیوتر شما به گونه ای برنامه ریزی نشده باشد، که اجازه ی به اشتراک گذاشتن فایل ها در شبکه مهمان را بدهد، هنگامی که در خانه هستید منطقی است که اطلاعاتی را که با اعضا به اشتراک می گذارید را در پوشه ای قرار دهید ولی این قابلیت هنگامی که به وای فای عمومی وصل هستید کمترامنیت دارد.

برای اینکه ایمن باشید مسیر زیررا طی کنید :

Windows 7 : control panel \network and internets\view network status and task\ change advance sharing and setting\turn of file and printer sharing and network discovery\save changes

Windows 8 : control panel \network and internets\view network status and task\ change advance sharing and setting\turn of file and printer sharing and network discovery\save changes